Rick van Gerwen

Semester 6

Papercut

Project 3: TDE Eindhoven

Startfase:

De eerste dag van ons project maakte we kennis met de opdrachtgever en de opdracht. Samen met TDE Eindhoven gaan we als Fontys studenten werken voor de KNVB. En kwam vanuit het bedrijf de volgende opdracht:

Hoe kan AR een verrijking zijn van de experience van het WK Vrouwenvoetbal 2019 tijdens en rondom wedstrijden voor hen die niet bij de wedstrijd(en) zijn?

Hierin waren vier verschillende AR-categorieën te verdelen. Samen met Ahmed, Nick en Ruben ga ik aan de slag met de categorie ‘Face’. Omtrent alle verkregen informatie deze dag hebben we als groep zijnde een debriefing gemaakt. Daarnaast zal ik dit project onze groep vertegenwoordigen als groepsleider.

Lees hier de leeswijzer.

Oriëntatiefase:

Doordat we met ‘Face’ een categorie hadden die voor ons bij alle groepsgenoten nieuw was besloten we om eerst onderzoek te doen naar deze categorie. Hier ben ik gaan kijken naar (recente) voorbeelden van bedrijven die gebruik hadden gemaakt van deze AR-toepassing. Hier heb ik me vooral gefocust op de sportwereld, doordat ons vraagstuk ook in een sportwereld plaatsvindt en zo de voorbeelden des te relevanter zijn.

Opvallende conclusies uit dit onderzoek waren dat filters op het moment erg hot zijn. Hierbij speelt Amerika een voorbeeld rol en worden face-filters al jaren toegepast bij bijvoorbeeld de SuperBowl. Maar heeft ook Nissan een aparte app opgezet waar foto’s kunnen worden gemaakt met de kleuren van de verschillende scholen (college-competitie). In Nederland heeft TOTO begint dit jaar voor het eerst face-filters ingezet ter ondersteuning van de campagne ‘Koning-TOTO’.

Bekijk hier het gehele onderzoek. Video over onze brainstormsessie

Conceptfase:

Nadat iedereen zijn onderzoek had afgerond gingen we gezamenlijk brainstormen over een mogelijk concept. Deze brainstormsessie hebben we uiteindelijk verwerkt in een video in opdracht van TDE. Video niet duidelijk? Bekijk hier onder alle ideeën.

Bekijk brainstormsessie. Concept #IkBrulMee Concept #IkBrulMee

Concept korte termijn:

Ons concept heet #IkBrulMee met de slogan: ‘samen brullen we onze leeuwinnen naar de overwinning’. Gebruikers kunnen een foto of video nemen op de KNVB oranje app. Hier hebben ze de mogelijkheid om te wisselen tussen verschillende face filters (AR). Verder zal afhankelijk van de periode er een mogelijkheid zijn om je foto of filmpje te voorzien van extra widgets (zoals de livescore, een timer of de uitslag).

Gemaakte en ontworpen filters door groepsgenoten

Om kans te maken op mooie prijzen kunnen gebruikers hun foto delen op sociale media met de #IkBrulMee. Laat dus zien waar jij onze vrouwen aanmoedigt, of de straat versiert is en in welke outfit jij onze leeuwinnen naar de overwinning gaat brullen! Op deze manier willen we dat mensen hun emotie naar buiten brengen en delen met anderen (social media). De filters moeten de mensen die niet op het WK aanwezig kunnen zijn, extra laten meeleven.

Samenvatting van het legioen (Voorbeeldvideo)

Concept lange termijn:

Alle genomen foto’s en video’s gedurende de wedstrijd (incl. voor- en nabeschouwing) worden verzameld. Na de wedstrijd zal er een ‘samenvatting van het legioen’ worden gemaakt. Dit houdt in dat op bepaalde key-momenten in de wedstrijd zoals: een goal of een tegengoal die normaal gesproken in een normale samenvatting zichtbaar zijn nu worden vervangen met beelden van het legioen. Waar dus normaal voetbalbeelden zichtbaar zijn is nu juist de reactie zichtbaar. Deze reactie zal bestaan uit inzendingen vanuit de KNVB app. Deze video (de samenvatting) zal verschijnen op de verschillende sociale media kanalen van de KNVB en zal vlak na elke wedstrijd online komen.

Bekijk hier het conceptdocument.

Communicatiestrategie:

Met de groep hebben we gezamenlijk een communicatieplan opgesteld. Door te werken met versietabel is het duidelijk te zien wie wat heeft gedaan en dus ook wat mijn bijdrage is geweest aan dit document. In dit communicatieplan komt o.a. de doelgroep, propositie en positionering aan bod. We hebben dit plan opgesteld om ons concept te versterken naar de opdrachtgever toe.

Lees hier onze communicatiestrategie. Businessmodel concept (Final) Gezamelijk businessmodel

Businessmodel:

Ons ons concept te versterken hebben we gekozen om een businessmodel op te zetten. Ik heb dit samen met Ahmed op me genomen. Hier hebben we eerst los van elkaar individueel een businessmodel gemaakt om vervolgens deze twee bij elkaar te leggen tot een gezamenlijk resultaat. Dit hebben we bewust gedaan om eerst beide actief los van elkaar te denken. Toen we onze gemaakte modellen naast elkaar gingen leggen zagen we naast overeenkomsten ook verschillen. Waar we beide hetzelfde hadden was dit voor ons een bevestiging dat we op de goede weg zaten. Maar bij punten dat we verschilde gingen we even opnieuw gezamenlijk nadenken over wat er nu moest komen te staan om tot een gezamenlijk antwoord te komen. Businessmodel niet duidelijk? Bekijk hem hier.

Klik hier voor mijn individueel businessmodel. Verschillende gemaakte filters van mij en groepsgenoten

Ontwerpfase:

Zoals in de video hierboven is te zien dat de foto (incl. filter) voorzien kan worden van verschillende stickers van bepaalde momenten. Na het nemen van de foto kan de gebruiker er voor kiezen de foto te voorzien van een extra moment (sticker). Hiervoor heb ik in de verschillende fases m.b.t. de wedstrijd verschillende stickers ontworpen. Zo kan de gebruiker in aanloop naar de wedstrijd er bijvoorbeeld voor kiezen om een sticker te gebruiken die aftelt naar de wedstrijd toe. Tijdens de wedstrijden kan elk moment de livescore worden toegevoegd en komen er bij speciale momenten zoals een doelpunt, tegendoelpunt of kaart een extra sticker beschikbaar. Tot slot kan na de wedstrijd de gebruiker, afhankelijk van het resultaat, ook verschillende stickers gebruiken.

Voor de samenvatting van het legioen (Zie: Samenvatting van het legioen (Voorbeeldvideo)) heb ik de beste ontwerpen omgezet in de juiste filter t.o.v. de momenten. Denk hierbij aan het gastland veranderd door Denemarken en de juiste minuten t.o.v. de stand en natuurlijk de doelpuntenmakers van het Nederlands-eftal vermeld.

Klik hier voor al mijn gemaakte ontwerpen. Eindpresentatie TDE Eindpresentatie TDE

Eindfase:

De laatste week stond in het teken van de afronding van dit project. We hebben hier als groep nog even flink moeten doorwerken aangezien de deadline twee dagen eerder was dan verwacht. Daardoor werd er vooral in deze week enkel nog de laatste puntjes afgewerkt en was er geen tijd meer over voor nieuwe ontwikkelingen.

Eindpresentatie:

Woensdag vond de eindpresentatie plaats bij de opdrachtgever. Waar we op de weg naar de zaal in het pand verschillende memorabele sportvoorwerpen tegenkwamen. Wat mijn aandacht als sporter meteen trok. Over de eindpresentatie zelf, hier heb ik samen met Ahmed ons groepje vertegenwoordigd. Op de link hieronder kun je de presenatie bekijken, bedankt Vincent voor het filmen!

Bekijk hier de eindpresentatie.
Papercut

Contact?

Neem gerust contact op via +31 6 31531060 of contact@rickvg.nl.

Meer weten?

Neem een kijkje op een van mijn sociale media.

Copyright © 2024 Rickvg.nl